HISTORIEN OM PLAYBOY

Den originale Playboy-historie

Historien om The Original Playboy brand begyndte i 1936 i England med skabelsen af ​​en unik crepesålkonstruktion. Et ikonisk design båret af kongelige, legendariske Hollywood-skuespillere, jazzmusikere, rockabillies, hip-hoppere og et væld af andre gode mennesker rundt om i verden.

1930'erne

I 1936 skabte den engelske skomager Hutton en helt ny type sko med en unik og patenteret crepesålkonstruktion. 'Lege-drengen', hed den.

Konstruktionen var baseret på en tyk 100% naturlig plantage-crepesål fastgjort til overdelen, et signaturrør syet hele vejen rundt om skoen og en tommerhøj crepe-foxing for at fuldende designet. En ikonisk og tidløs klassiker blev født.

Den nemmeste sko på jorden. Lavet til by og land.

Den nye sko blev markedsført som 'The Easiest Shoe on Earth', lavet til både by- og landtøj, såvel som golf, fodbold, motorsport og racerløb.

Skoene fangede hurtigt, også blandt kongelige. Dronning Wilhelmina af Holland bestilte f.eks. sit tredje par Playboy-sko i 1937, og kort efter stod reklamerne på linjen 'Worn by Royalty'. På et tidspunkt gik skoene endda under navnet 'Royal Playboys'.

1940'erne

Originale Playboys kommer til Amerika og Australien.

I 1940'erne, under Anden Verdenskrig, blev Playboy-sko og chukkas, sammen med andre engelske mærker, kraftigt eksporteret, primært til Amerika og Australien, som en del af skoindustriens mobilisering for at tjene udenlandsk valuta til deres land.

Originale Playboys blev endda set i Kairo under 2. verdenskrig på officerer fra ottende armé, som var kendt for at bære deres privat købte chukkas i udlandet. Dette kunne have været starten på den senere populære ørkenstøvler-trend.

1950'erne

En Hollywood-favorit. Båret af legender.

1950'erne markerede begyndelsen på en enorm popularitet i Amerika for Original Playboy, da nogle af de største mandlige Hollywood-stjerner begyndte at bære skoene.

Især en af ​​verdens hotteste skuespillere Steve McQueen, kendt som 'King of Cool', bar især den originale Playboy-chukka både på og uden for skærmen fra 1950'erne langt ind i 1970'erne, inklusive i den ikoniske film 'Bullitt'.

Andre legendariske skuespillere som Marlon Brando, Anthony Perkins og Jason Robards blev også set i Original Playboys. Ikke mindst jazzlegenden Miles Davis bar Playboy-chukkaen på forsidebilledet af Milestones i 1958 og under indspilningen af ​​Kind of Blue i 1959.

1960'erne

Playboys omfavnet som Ivy League-stil.

I 1960'erne blev Playboy-sko omfavnet som en del af den amerikanske Ivy League-stil, som skulle feje verden over i midten af ​​1960'erne og senere filtrere ind i Mod-moden i Storbritannien.

Også i 1960'erne begyndte Playboys langsigtede adoption af de skandinaviske lande, med særligt stærkt salg i Sverige, et land, der ville komme til at spille en stadig vigtigere rolle.

1970'erne

Tiderne skifter.

De tidligere rene ruskind og læder blev forenet af flerfarvede stile, elastiske sider, dobbeltspænder og tykkere såler. Malcolm McLaren & Vivienne Westwoods 'Let It Rock'-butik på King's Road havde endda en sjælden skræddersyet version med spids tå af den originale Playboy-sko.

Den væsentligste ændring skete dog i 1973, da skomageren Hutton måtte indstille sin forretning og solgte Playboy-varemærket, arkivet og værktøjet til et svensk firma.

1980'erne

En del af den eksploderende hiphop-scene.

Efterhånden som 1980'erne rullede rundt, blev Original Playboys en del af den eksploderende hiphop-scene.

Kendte bærere er Brooklyns egne Beastie Boys og pionerer inden for hiphop-kulturen, såvel som Rocksteady Crews Popmaster Fabel og Ron La Retro, som i 2019 organiserede en udstilling med titlen "Forgotten Street Fashion" på Universal Hip Hop Museum i Bronx , New York.

1990'erne

Et fokusskifte.

1990'erne var en roligere periode i The Original Playboys historie. Fokus var primært på det danske marked med særlig vægt på det svenske marked, som spillede en vigtig rolle.

Det var også år med en voksende opmærksomhed på andre typer sko, især de meget populære Playboy loafers, som stadig spiller en nøglerolle i den samlede Playboy kollektion i dag.

2000'erne

Det danske ejerskab. En familievirksomhed.

I 2005 blev Playboy-mærket opkøbt af den nuværende danske ejer, Fabian-familien, kendt for deres omfattende skomagerekspertise. John Fabian begyndte at arbejde med Playboy-mærket i 1970'erne og spillede en nøglerolle i introduktionen af ​​en ny serie af sko, inklusive den første Playboy Footwear bådsko-kollektion lavet til det svenske America's Cup 12-meter hold i 1978.

År senere kom Johns datter, Charlotte Fabian, ind i virksomheden og påtog sig jobbet med at sikre arven fra det ikoniske mærke og familiens dybe kendskab til det indviklede håndværk bag The Original Playboy-sko.

2010'erne

Fejrer 80 års jubilæet for The Original Playboy.

I 2016, for at fejre 80 års jubilæet for Original Playboy-skoene fra 1936, blev chukka-støvlen relanceret.

Arkiverne blev udforsket, og som hyldest til den verdensberømte chukka med dens rige historie blev 'Worn by legends' brugt til at opsummere alle historierne om de legendariske Hollywood-skuespillere, jazzmusikere, hip-hoppere og andre gode mennesker, der havde slidt Originale Playboys gennem årene.

2020'erne

Ny begyndelse og samarbejder.

2020 markerede begyndelsen på en ny æra for Original Playboy. Som en hyldest til Steve McQueen og hans særlige rolle i arven fra Original Playboy blev der etableret et samarbejde med Estate of Steve McQueen for at lancere chukkaen som skuespillerens yndlingsstøvler.

I 2021 slog vi os også sammen med Lewis Leathers, Storbritanniens ældste motorcykeltøjsfirma med butikker i både England og Japan. Derek, ejeren, havde været fan af Original Playboys siden midten af ​​1970'erne og nåede ud for at lave et samarbejde om et udvalg af sko baseret på Original Playboy-designet.

I slutningen af ​​2023 fortsatte hyldesten til Steve McQueen, da et nyt samarbejde blev dannet med Steve McQueens eneste nulevende søn, Chad McQueen, og hans børn, med en specialudgave af chukkaen med den ikoniske skuespillers emblem og navn præget på støvlerne .

Tilbage til blog